Åpningstider i påsken

Se når vi holder åpent

 

Onsdag 16. april holder vi åpent frem til kl. 12.00. I påsken er vi stengt frem til tirsdag 22. april.

 

Vi ønsker alle våre medlemmer, kunder og partnere en riktig god påske!

Weeks 15 & 16

(10.04.14)

Read our Weekend Suggestions for tips and ideas about things to do during the weekend!

Les mer

INN Center for Global Talents lanserer nytt produkt: INN Corporate

For alle bedrifter som ansetter kompetanse fra utlandet

 

Nå lanserer vi INN Corporate Membership - for alle bedrifter som ansetter kompetanse fra utlandet.

 

INN Corporate Membership vil i korte trekk si at bedriften kjøper et årlig bedriftsmedlemskap i INN som gir følgende fordeler:

 

 

For bedriften:

  • HR Forum

 

For ansatte:

  • Nettverk
  • Månedlige events
  • Weekend Suggestions
  • Culture Clues
  • «New in Oslo» dagsseminar (bestilles separat)

 

INN Corporate Membership vil gi en plattform for nettverksbygging og en felles møtearena både for nyansatte og ansatte som har vært i Oslo en stund. Individuell oppfølging og mulighet for support ligger ikke i dette produktet. Det finnes kun i det personlige medlemskapet, INN Individual Membership med to års varighet.

 

Med vårt nye produkt ønsker vi å nå ut til alle bedrifter som ansetter kompetanse fra utlandet. Alle INN kontorene vil i løpet av kort tid fremstå som Center for Global Talents, og vil være et naturlig møtested for kompetanseinnvandrere i de forskjellige regionene i landet. Slik er vi med på å bidra til at nyansatte integreres raskere og at trivselsfaktoren blir så høy at disse ønsker å bli i Norge.

 

Les mer om INN Corporate her

Ambassadene - næringslivets forlengede arm

Den tradisjonelle ambassaderollen er i endring og blir mer kommersiell. Det kan bety «big business» for norske bedrifter.

 

 

Av adm. direktør Lars-Kåre Legernes

Tidligere publisert i nettavisen E24

 

 

Om kort tid åpner Mexico ambassade i Oslo. Dette har trolig stor sammenheng med at landet nylig har vedtatt å åpne opp for at utenlandske oljeselskaper kan få bore etter olje i Mexicogolfen. Norge er verdensledende innenfor blant annet subsea-teknologi, og denne kunnskapen kan meksikanerne nyttiggjøre seg av. Da kan det være praktisk å ha en ambassade i Oslo for å ha nærmere kontakt med vårt næringsliv innenfor oljesektoren. Tidligere har all ambassadevirksomhet for Mexico vært styrt fra København.

 

Mexico er ikke alene om sin proaktive strategi.Det vi ser er at ambassadene i Oslo gjerne spiller en større kommersiell rolle nå enn før, og at den tradisjonelle ambassaderollen vi er vant med er i endring. Det er ikke lenger snakk om å være representert i utlandet, men å også aktivt sørge for at man drar maksimalt nytte av denne tilstedeværelsen økonomisk.

 

Oslo Handelskammer, hvor jeg er daglig leder, er i den unike posisjonen at vi får besøk av de fleste ambassadører når de ankommer Norge. Slik får vi etablert gode relasjoner med disse landene. Vi ser en økende trend i hvordan ambassadenes kommersielle stil resulterer i mer målrettet kontakt med norsk næringsliv, og her burde norske firmaer få opp øynene. Kunnskap går begge veier, og ambassadene er en direkte link til kontakt som man ofte glemmer.

 

Tilbake til Mexico.Inntil nå har statlige meksikanske oljeselskapet Pemex hatt monopol på oljeboring i Mexico. Statoil, verdens største offshore oljeselskap, har hatt kontor der siden 2001. Nå vil kanskje flere norske oljeserviceselskaper vurdere om dette kan bli et større fremtidig marked for dem. Vi kan lære av den nye «ambassade-trenden», for generelt sett er norske selskaper trege med å flytte seg dit det åpner seg opp nye markeder.

 

Mexico er ikke det eneste oljefokuserte landet som snart er på plass i Oslo. Det er ikke lenge siden også Saudi-Arabia åpnet opp en ambassade her, og nylig var toppsjefen for deres nasjonale oljeselskap Aramco på en konferanse i Oslo. Videre er det veldig ofte besøk av Petrobras og andre oljerelaterte firmaer fra Brasil til Norge. Brasil viser tydelig en omfattende interesse for Norge og våre firmaer innenfor oljesektoren og har derfor en meget aktiv ambassade og bilateralt handelskammer i Oslo.

 

Interessen for å ha en utenlandsk ambassade i Norge er altså i høy grad styrt av vår kunnskap innenfor de bransjene Norge er verdensledende på, som olje og gass, subsea/offshore, shipping og sjømat. Dette byr først og fremst på gode kontakter i utlandet for norske bedrifter, som igjen kan føre til økt kunnskap og resultater også for vår del. Vi underestimerer ofte ambassadene som direkte kilde til «know-how» om markedene.

 

Man kan bare spekulere i hvilket land som blir det neste til å etablere ambassade i Oslo, og hvor grensen vil gå i fremtiden mellom det rent politiske og det kommersielle. Utstrakt samarbeid mellom norsk næringsliv og ambassadene kan uansett bety «big business» for begge parter.

 

Bildekreditering: Fredrik Solstad/E24

Snuser på mulighetene i Vietnam

Glamox ønsker å utvide nettverket innen marine og offshore

 

Norske bedrifter orienterer seg ofte  bort fra Kina og er nysgjerrig på Vietnam som et rimeligere og kanskje enklere alternativ for produksjon og import.  Vi ønsker derfor gjerne høre og lære mer om delegatenes erfaringer. En av deltakerne er medlemsbedriften Glamox. Divisjonssjef for marine og offshore Jan Berner forteller:

 

- Glamox er en av verdens ledende leverandører av belysningsløsninger til de globale marine og offshore markedene. Skipsverft er en viktig kunde gruppe for oss, og Vietnam har flere interessante skipsverft. Glamox har bearbeidet markedsmulighetene i Vietnam gjennom flere år, og har også hatt leveranser til flere prosjekter. Vi deltar i denne delegasjonen for å få en oppdatert oversikt over markedet og mulighetene på både kort og lang sikt. Vi tror også at dette vil være en god mulighet til å knytte nye kontakter og utvide nettverket vårt.

 

Interessen for Vietnam er voksende. Astri Platou i Oslo Handelskammer utdyper: Vi har hatt mye fokus på Kina de siste årene, både hva kompetansebygging og rådgivning angår, og vi ser nå at det er behov for å bygge opp mer kunnskap om Vietnam som et alternativ.  


Vi satser derfor videre på å følge opp Vietnam-reisen med et seminar med hvordan man gjør business med dette markedet.

 

 

 

- Vietnam er et meget spennende marked for oss

Flere norske bedrifter er nysgjerrige på Vietnam. Coast Seafood AS er en av dem.

 

 

I regi av Innovasjon Norge er flere norske bedrifter på plass i Vietnam denne uken. Næringslivsdelegasjonen byr på unike muligheter til å bli bedre kjent med det vietnamesiske markedet, og til å knytte nye og viktige kontakter.

 

Med på turen er blant annet Næringsminister Monica Mæland og Kronprins Haakon.

 

Av våre medlemmer deltar blant annet Coast Seafood AS, en ledende leverandør innen sjømat. Med kontorer på Måløy, i USA og Australia er de allerede kjente på det internasjonale markedet. Likevel frister landet i øst.

 

Vi tok en prat med salgssjefene Bjørn Tommy Apneseth og Tore Holvik, på vei til byene Ho Chi Minh og Hanoi:

 

Hvorfor har dere meldt dere på delegasjonen til Vietnam?

 

- Coast Seafood har jobbet tett mot det Sør-Øst Asiatiske markedet i 20 år for fersk og frossen laks og ørret. Vietnam er et meget spennende marked hvor vi ser for oss solid vekst i de kommende år. Når Innovasjon Norge og Sjømatrådet jobber for å promotere Norsk Sjømatnæring er det også viktig at eksportbedrifter er med på disse arrangementene.

 

Hvor lenge har dere vært interessert i å gjøre business med Vietnam?

 

- Vi har jobbet med det Vietnamesiske markedet lenge og vi håper at ved å delta på dette arrangementet, samt andre tiltak, kan resultere i videre vekst i framtiden.

 

Hvordan håper dere å få utbytte av turen?

 

- Mål med turen er å få markedsført Coast Seafood som selskap og hva vi kan tilby det vietnamesiske markedet av produkter, informasjon og service. I samarbeid med Innovasjon Norge og Sjømatrådet vil vi også markedsføre alle de unike, sunne kvalitetsprodukter Norsk sjømatnæring kan tilby det vietnamesiske markedet.

Vi ønsker også å knytte kontakter hvor vi kan utvikle et godt samarbeid med i fremtiden.

 

Hvorfor er Vietnam som marked så interessant for dere?

 

- Sør-Øst Asia som region har hatt en formidabel økning i etterspørsel av Norsk laks. Vietnam er intet unntak. Det er forespeilet en videre vekst i framtiden ettersom kombinasjon av økt kjøpekraft, preferanse for sunn og helseriktig mat og økning av Sushi kjeder er noe elementer som gjør Vietnam interessant for oss.

 

 

Vi ønsker Coast Seafood en innbringende og lærerik tur.

Les mer om Coast Seafood på deres hjemmesider: www.coast.no

 

 

 

 

Gladnyhet for musikanter på reisefot

Nå trenger du ikke lenger ATA Carnet for bærbare musikkinstrumenter innen EU

 

Bærbare musikkinstrumenter

 

Fra 31. oktober 2013 trenger du ikke lenger ATA Carnet for bærbare musikkinstrumenter innen EU. Dette vil nok mange av våre musikere og musikkorganisasjoner sette stor pris på!

 

Spar tid og penger

 

Et ATA Carnet er et internasjonalt tolldokument som sparer deg og din bedrift for tid og penger ved midlertidig innførsel av varer. Det forenkler tollekspedisjonen og erstatter alle eksport-, import- og transitteringsdokumenter. Forutsetningen er at varene du reiser med returneres til Norge etter bruk.

 

 Stadig utvidelse

 

Du kan benytte ATA Carnet på dine reiser til 73 land (se informasjon om landene på http://carnet.chamber.no), og det arbeides kontinuerlig i World Chamber Federation for å ekspandere ordningen til flere land. Nye land som snart tiltrer ordningen er Brasil, Georgia, Kasakhstan, Bahrain og Saudi Arabia.

 

Finn ut hvordan du kan spare tid og penger med ATA Carnet HER

 

Ekstra arbeidskraft i sommer

Italiensk skole tilbyr kostnadsfrie internships i Norge

 

 

Den italienske videregående skolen Instituto Tecnico Industriale de Stato (ITIS) ønsker å samarbeide med norske bedrifter i sommer, og tilbyr internships innen elektronikk/telekommunikasjon/IKT eller kjemi.

 

Et begrenset antall høyt motiverte og flinke elever over 18 år kan jobbe kostnadsfritt fra to til fire uker i juni måned. Skolen dekker elevenes reiseutgifter.

 

For mer informasjon, klikk HER (åpnes som Word-dokument)

 

 

Paolo Santinelli (senior teacher at ITIS E. Fermi)

paolo.santinelli@fermi.mo.it

Telefon : +393472953357

 

ITIS “Enrico Fermi”,

via Luosi 23, 41124, Modena, Italia

Telefon: +39059211092, +39059236398

Fax: +39059226478

Email: info@fermi.mo.it

Web: www.fermi.mo.it

Tyrkia – En stadig viktigere handelspartner for norske bedrifter

Dette bør du vite om landet i handelsrelatert sammenheng

 

Skrevet av Olav Hermansen, NorStella

 

Eksporten har steget med nesten to milliarder kroner fra 2010 og importen i samme tidsrom med enda mer. En viktig forklaring på denne utviklingen er at Tyrkia langt på vei har unngått finanskrisen. Landet hadde en gedigen finanssmell tilbake i 2001. Men mens veksten i mange europeiske land de siste år har vært så godt som fraværende har Tyrkia kunne varte opp med positive veksttall.

 

En titt inn i handelsstatistikken

 

Tyrkerne har ikke minst blitt gode på de delene av tekoproduksjon der «time to market» er essensiell. Det vil i praksis ofte si mer motebetonte klær. Her har tyrkiske produsenter evnet å få sydd og fraktet varene til kresne internasjonale kjøpere innenfor langt kortere ledetider enn eksempelvis kinesiske leverandører.

Tradisjonelt har frukt og grønnsaker vært viktige importprodukter fra Tyrkia. De siste årene har bredden i importen økt betraktelig. Blant annet har tyrkiske verft vunnet kontrakter om leveranser av fiskebåter til Norge. På eksportstatistikken finner vi fisk, papirmasse, metaller, maskiner og plast blant de større produktene. At over 100 norske bedrifter deltok da en norsk næringslivsdelegasjon besøkte Tyrkia sist høst vitner om stor interesse for markedet.

 

Frihandelsfordelene

 

En av EFTA-landenes tidligste frihandelsavtaler ble inngått med Tyrkia. Den trådte i kraft i 1992. I kjølvannet av avtalen har mye av tollen for handel med industrivarer falt bort. Tyrkia er også med i systemet med pan-europeisk kumulasjon. Dette muliggjør en utstrakt internasjonal arbeidsdeling når det gjelder bearbeiding av varer innen EU- og EFTA-området. Det er likevel en utbredt oppfatning at frihandelsavtalen EFTA-Tyrkia begynner å bli vel «gammeldags». Dette fordi ikke-tollmessige handelshindre og handel med tjenester i liten grad er omfattet av avtalen. Forhandlinger om en ny frihandelsavtale er da også på gang.

Viktig i denne sammenheng er dessuten at Tyrkia og EU-landene seg i mellom har en såkalt tollunion. Den innebærer blant annet av Tyrkias tolltariff overfor tredjeland er i pakt med EU. Tyrkia har ellers langt på vei tiltrådt europeiske normer og standarder. Det bidrar igjen til at norske bedrifter i større grad kan selge sine produkter uten modifikasjoner og endringer.

 

Nok en fordel, om enn av en annen karakter, er at tyrkisk kontraktsrett i stor grad er tuftet på østerriksk lovgivning. Det vil igjen l si at den har atskillig til felles med norsk rett på dette området.

 

Men ikke alle handelsformaliteter er like

 

Det er viktig å utnytte mulighetene frihandelsavtalen gir. Men samtidig er det et poeng ikke å forveksle en frihandelsavtale med helt fri handel. For det er restriksjoner også ved import til Tyrkia. Det gjelder bl.a. innførsel av medisinske og farmasøytiske produkter og tekstiler.

 

To gjengangerutfordringer når det gjelder opprinnelsesbevis er viktige å være klar over. I og med at man i Tyrkia tradisjonelt ikke har hatt et system med godkjente eksportører har tyrkiske tollmyndigheter vært tilbøyelige til å trekke den «kortslutning» at når vi ikke har det har heller ikke Norge det. Dette har i mange tilfelle ført til at norske eksportører, selv om de aldri så mye er godkjent av norske tollmyndigheter, ikke har fått gjennomslag for å bruke fakturaerklæringer, men har blitt avkrevet å måtte framskaffe det gammeldagse EUR.1 Varesertifikatet overfor tyrkiske tollmyndigheter.

 

Og så er det A.TR-sertifikatet da. A.TR-dokumentet gjelder kun i handelen mellom EU- og tyrkiske bedrifter. Men jeg vet ikke hvor mange ganger norske bedrifter har blitt avkrevd et A.TR-sertifikat av tyrkiske kjøpere. Høyst sannsynlig henger det sammen med at den jevne tyrker har liten kunnskap om hvor EU stanser og hvor EFTA begynner.

 

En tyrkisk «spesialitet er kravet om at importvarer normalt må innom et tollpakkehus. Der kan man risikere en viss ventetid før godset blir frigjort. Ukritisk bruk av leveringsbetingelsen Delivered at Terminal,DAT, etter Incoterms® 2010, og spesielt der avtalt terminal er et sted «bortenfor tollpakkehuset» kan i verste fall føre til at varepartiet blir tatt i arrest av tollen.

 

Infrastruktur - norsk standard +?

 

Veinettet i Tyrkia har vært bygget kraftig ut og over 90 % er asfaltert. Vi har få rapporter om at landtransport til Tyrkia byr på synderlige problemer. De store samlasterne har for øvrig regelmessige trafikker på landet. Jernbanenettet er på papiret betydelig. Men godstransport på jernbane har likevel en markedsandel på kun rundt 5 %. Med sin lange kystlinje på 8 333 kilometer er også Tyrkia en sjøfartsnasjon. Flere frukt- og grøntimportører i Norge benytter seg av frakt med linjeskip fra Tyrkia der containerne lastes om i vest-europeiske havner.

 

Ikke glem at Tyrkia er et stort land, med et areal på nesten to og en halv gang Norges størrelse om vi unntar Svalbard. I innlandet og mot grensen til Iran kan det bli svært vinterlig på denne tiden av året.

 

Betalingssikring – et tema?

 

På de fleste landratinger havner Tyrkia risikomessig midt på treet. Selv om landet kommer markant bedre ut enn de fleste av naboene i Midt-Østen er Tyrkia likevel gjennomgående klart mer risikofylt å handle med enn vest-europeiske land.

 

Tyrkia har et oppegående bankvesen. For etablerte forretningsforbindelse kan kredittsalg således fungere bra, og da eksempelvis med kredittforsikring som ryggdekning. Men betalingsformen remburs er ennå mye brukt på Tyrkia. Ikke bare forskjellen mellom store og små selskaper viktig. Store regionale forskjeller bør også tas med i regnestykket.

 

 



Vil investere i norske bedrifter som tenker miljø

Norwegain Cleantech Focus bringer internasjonale investorer til Oslo 25. og 26. februar

 

OREEC (Oslo Renewable Energy and Environment Cluster) ønsker å samle det norske cleantech-miljøet med bedrifter, investorer og entreprenører som ønsker internasjonale partnere og investorer.

 

En rekke globale aktører, som er en del av Cleantech Group Advisory Board, kommer til hovedstaden tirsdag 25. og onsdag 26. februar for å se nærmere på hva det norske markedet har å tilby.

 

Møtet starter med en nettverksmiddag kl. 20.00 på Consenzo Brasserie på Solli Plass, og et påfølgende seminar dagen etter fra kl. 10.00 - 16.00 på Hotel Gabelshus. Seminaret fokuserer på status i norsk cleantech industri og samhandlingen med olje og gass-sektoren. Her vil det også være mulighet for firmaer som vil pitche sin business for potensielle internasjonale partnere.

 

Miljøfokus og internasjonalt samarbeid er en kraftfull og nyttig kombinasjon, og vi håper at både sentrale, norske aktører og mindre bedrifter får muligheten til å få ekstra drahjelp og nyttig samarbeid med spennende, utenlandske investorer.

 

Oslo Handelskammer kan tilby investment services i samarbeid med internasjonale investorer. Les mer om tjenesten HER (åpnes i nytt vindu)

 

Les mer om konferansen Norwegian Cleantech Focus HER (åpnes i nytt vindu)

Slik unngår du kontraktsbrudd i utlandet

Astrid Voll Storaas forklarer hovedforskjeller i internasjonale forretningskulturer

 

Vi snakker om at verden blir stadig mer globalisert, og at å gjøre business med andre kulturer ikke er så vanskelig så lenge man kan engelsk. Det er gjerne ikke før man er midt oppe i en situasjon at man forstår hvor komplekst det kan være å kommunisere på tvers av kulturer.


I forretningssammenheng står gjerne mye på spill, og man kan lett trå feil før avtaler er i boks.

Cand. philol. Astri Voll Storaas har vært foreleser ved Handelshøyskolen BI Bergen i 8 år, og forklarte oss hovedlinjene i internasjonal forretningskommunikasjon.

 

5 forskjellige kategorier

 

Kulturer kan selvfølgelig ikke klassifiseres som 100 prosent det ene eller det andre, men det finnes diverse kjennetegn som skiller dem fra hverandre. Disse kan i hovedsak deles opp i 5 hovedkategorier. - Kunnskapen om disse gjør det mulig å navigere seg forbi fallgruver i ulike kulturer, poengterer Voll Storaas.

 

Kategoriene man må kjenne til er som følger:

 

Lavkontekst vs. høykontekstkulturer

Her dreier det seg om hvorvidt ordene man bruker er hovedkommunikasjonen utad, eller om det handler like mye om kroppsspråket. I lavkontektskulturer kan man utrykke viktig informasjon i andre former enn ord, og 70 prosent av verden går inn under denne kategorien. Det kan være verdt å merke seg for oss nordmenn som er vant til å legge all fokuset på ordene: "Jeg hører hva du sier".

 

Formelle vs. uformelle kulturer

En uformell kultur er veldig "norsk". Vi presenterer oss ikke med akademiske titler til hverdags, og de fleste av oss kan prate med sjefen og komme med våre innspill. Vi kan også kle oss noenlunde avslappet på jobb. Dette er ikke aktuelt hos formelle kulturer. Her har sjefen autoritet og makt på en helt annen måte, og det fungerer dårlig å prøve å være jovial og folkelig ved å droppe fullstendig tiltaleform.

 

Avtalefokuserte vs. relasjonsfokuserte kulturer

I vesten er vi vant til å gå rett på sak, og heller få avtalen i land før vi går ut og spiser middag sammen. Andre steder er motsatt rekkefølge mer naturlig: Man vil for eksempel vil finne ut om denne personen er pålitelig og til å stole på ved å se hvordan han er som menneske, og ikke forretningsmann. - Man må gjerne gå på et par middager før man kan sette seg ned og snakke om det man kom for, sier Voll Storaas.

 

Monokrone vs. polykrone kulturer

Monokrone kulturer er styrt av klokka, og er du en halvtime for sent til møtet uten å ha meldt ifra, er det nesten katastrofe. I polykrome kulturer derimot, er mellommenneskelige aspekter viktigere enn et forretningsmøte. Man må være forberedt på at møter gjerne begynner senere, og man bør ikke forvente eller forlange at de man skal møte kommer tidsnok.

 

Ekspressive vs. reserverte kulturer

Å vise følelser før en kontraktsinngåelse blir gjerne sett på som en svakhet i vår kultur. I noen andre kulturer er det også vanlig å stå ganske nærme hverandre, og gjerne legge en hånd på personen du har en forretningssamtale med. Det er viktig å unngå å oppleves som for nærgående, eller for "kald" avhengig av hvilken type kultur man forholder seg til.

 

Med kunnskap om disse ulikhetene og respekt for kulturelle forskjeller, er du godt rustet, mener Astrid Voll Storass. Hun påpeker også at det alltid forekommer unntak og tydelige forskjeller innenfor disse klassifikasjonene. Som et eksempel kan asiatiske land være veldig ulike, og man kan fort bli overrasket etter man har plassert noen innenfor en av disse "båsene".

 

 

 

 

 


Nysgjerrig på business med Vietnam?

Bli med statsdelegasjonen 19.- 21. mars 2014

 

Næringsminister Monica Mæland skal sammen med kronprinsparet besøke Vietnam 19. til 21. mars 2014.

 

Både Ho Chi Minh og Hanoi er viktige byer for norsk næringsliv, og Innovasjon Norge organiserer møtearenaer i begge byer.

 

Oslo Handelskammer skal delta, og oppfordrer samtidig medlemsbedrifter med en interesse for Vietnam til å melde seg på.

 

Delegasjonens program er utviklet for følgende sektorer:

 

  • Vannkraft
  • Maritim
  • Marine
  • Handel og investering
  • Olje og gass
  • IKT

 

Fra Norge deltar:

 

  • Firmaer som allerede er etablert i Vietnam
  • Firmaer som ønsker økt kunnskap om Vietnam og forretningskontakter
  • Firmaer som ser dette som en mulighet til å drive aktiv nettverksbygging

Les mer om priser, hotellbooking og meld deg på via Innovasjon Norge sine nettsider

- Vi trenger et lønnsomt næringsliv!

Finansminister Siv Jensen forteller om helsetilstanden til norsk økonomi.

 

 

Oslo Handelsstands Forening inviterte til frokostmøte om norsk økonomi og forbruk tirsdag 28. januar.

 

Økonomisk status: fortsatt god, men litt svakere


Finansminister Siv Jensen starter med å sammenlikne den stabile økonomiske situasjonen i Norge med andre land i Europa. – Vi har gode økonomiske forutsetninger for å stå i gjennom de økonomiske vanskelighetene som verden er i gang med å komme seg ut av nå. Vi ser at BNP-veksten i Eurosonen er på vei opp. I Norge ser vi imidlertid at veksten har dempet seg noe. Jensen peker på litt mindre konsum i husholdningene og litt lavere boligpriser som eksempler.



Under overflaten

 

Poenget Jensen vil ha frem er at den økonomiske situasjonen er i utgangspunktet god, men under overflaten kan det skjule seg noe som senere kan by på problemer. – Vi har unnlatt å ta tak i utfordringene i vår egen økonomi. Vi har ikke gjort det reformarbeidet som må til for at vi skal være robuste. Hun bemerker at europeiske land som kjemper seg ut av krisen kommer til å stille sterke og sultne, noe som kan være vanskelig å konkurrere mot med norske lønninger og en svak produktivitetsvekst.

 

Egen produktivitetskommisjon


Finansministeren påpeker at produktivitetsveksten har vært svak fra 2005 og frem til i dag. - Det har også skjedd i andre land, men de har tatt grep. Høye lønninger er bare bærekraftig dersom vi klarer å være mer konkurransedyktige, sier en tydelig engasjert Jensen.

Engasjementet er såpass sterkt at hun vil denne uken sette ned en egen produktivitetskommisjon: – Den skal se nærmere på hvorfor produktiviteten har vært lavere, og komme med konkrete råd. Siv Jensen vil også at denne kommisjonen har fokus på en løpende offentlig debatt. – Produktivitet i næringslivet er noe som angår oss alle sammen, avslutter Finansminsiteren. – Vi trenger et lønnsomt næringsliv!

 

Samfunnsansvar - det nytter å hjelpe

Oslo Handelskammer oppforder flere bedrifter til å bli "businessworthy"

 

Som en del av vårt samfunnsansvar støtter vi barnehjemmet Antazawe i Litauen gjennom Uranienborg Rotary Club.

 

Barna mottok i 2013 en seilbåt, en biltilhenger og vintersko. Det er fint å se at det nytter, og at også bedrifter og organisasjoner kan være med på å gjøre en forskjell.

 

Vi håper at dette også får andre foretak til å bidra, enten i nasjonal eller internasjonal sammenheng.

 

Oslo Handelskammers overordnede organ, International Chamber of Commerce (ICC), har siden etableringen i 1919 benyttet navnet "The merchants of peace".

 

Inspirert av dette har Oslo Handelskammer engasjert seg i bedrifters samfunnsansvar og bedrifters rolle som fredsskaper.  I 2007 var vi med på å etablere The Business for Peace Award som sikter mot å bli forretningsetikkens Nobel-pris!

 

Prisen deles ut i Oslo Rådhus den 15. mai 2014.

 

Interessert i Corporate Social Responsibility og samfunnsansvar?

Delta på frokostmøtet "Business for Peace - Bedrifters samfunnsansvar" 29. april kl. 08.30 - 10.00!

 

 

 

Må jobbe mer for å lykkes ute

Mange av bedriftene som prøver seg i utlandet har ikke forberedt seg godt nok, ifølge handelseksperter. Kulturforskjellene er større enn mange tror.

 

Mange av bedriftene som prøver seg i utlandet har ikke forberedt seg godt nok, ifølge handelseksperter. Kulturforskjellene er større enn mange tror.

 

– For å lykkes i utlandet trengs et unikt produkt, gode kontakter og kunnskap om landet man kommer til.

 

Vårt inntrykk er at mange bedrifter med fordel kunne gjort mer hjemmelekser når det gjelder lokal markedskunnskap, sier Lars-Kåre Legernes, administrerende direktør i Oslo Handelskammer (OHK).

 

Han mener det kan være en farlig felle å overse viktige særtrekk ved de markedene man vil inn på, og å ta for lett på forskjeller i kultur, holdninger og drivkrefter i den kundegruppen man vil nå ut til.

 

– Samtidig trenger vi å justere selvbildet vårt. Sannheten er at svært få utlendinger vet noe særlig om Norge. Du skal ikke reise langt før kjennskapen til oss er begrenset til laks, midnattssol og Nobels fredspris.

 

I USA, Afrika og mange land i Asia mener Legernes at kunnskapen om Norge er minimal.

 

– Det er et tankekors, for mange av vekstmarkedene som er attraktive for norske bedrifter befinner seg langt vekk. Interessen for å gjøre business i Afrika er for eksempel sterkt økende. Land som Nigeria, Tanzania og Angola er spennende. For å lykkes slike steder må man forberede seg ekstremt godt.

 

Mange vil lære

 

Mange bedrifter har allerede fått øynene opp for disse utfordringene. Oslo Handelskammers kurs- og konferansetilbud har vært godt besøkt i 2013.

 

– Mer enn 1000 mennesker har deltatt på arrangementene våre i år. Deltakerne er representanter for norske og utenlandske virksomheter, ambassadefolk, studenter og organisasjoner. Nettverkseffekten er betydelig, sier Benedicte Meydel, kommunikasjonsansvarlig i OHK.

 

Mange av arrangementene er engelskspråklige. Det gir en ekstra læreeffekt og er en god test på hvor klar man er for å jobbe med utlendinger, mener Meydel.

 

– Vi er den internasjonale møteplassen i Oslo. Det er lett å komme i kontakt på tvers av roller og posisjoner. Samtidig er vi jo en del av verdens største forretningsnettverk, World Chamber Federation, som er en døråpner til de fleste land i verden.

 

På programmet for 2014 står en rekke bedriftsarrangementer, nettverksmøter og kurs i blant annet multikulturell ledelse og forretningsetikk. Det blir også flere spissede møter for bedrifter som er interessert i å starte business i bestemte land.

 

Kulturforståelse

 

Behovet for denne typen praktisk og faglig påfyll er stort, tror Ole I. Iversen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI og partner i konsulentselskapet Assessit.

 

Han har bred erfaring i lederutvelgelse og ledervurderinger, og ser at en internasjonal tilnærming blir mer og mer etterspurt.

 

– Globalisering og samarbeid på tvers av landegrenser stiller nye krav til ledelse. Mange norske ledere er fagfolk uten spesialutdanning i å lede. De vil ofte trenge opplæring og trening for å lykkes i internasjonale omgivelser, sier Iversen.

 

Han mener kulturforståelse, åpen nysgjerrighet, evnen til å håndtere ulikhet og høy etisk standard er sentrale kriterier for å lykkes ute.

 

– Samtidig er det viktig at virksomheter som vil ha norske ledere med på satsing utenlands utvider perspektivet sitt til å omfatte lederens familie. Mange kommer raskere tilbake enn planlagt fordi familien ikke trives. Da får bedriften lite igjen for en kostbar satsing, sier Ole I. Iversen.

 

 

P.S. Vi arrangerer et frokostmøte om nettopp «Hovedlinjer i internasjonale forretningskulturer» onsdag 12. februar.

Les mer og meld deg på HER

 

 

This will shape our markets and businesses in the coming years

Check out the most influential drivers of change

 

 

The future forecast

 

David A. Smith is the Chief Executive Officer at Global Futures and Foresight (GFF). The company is a strategic futures think tank. It draws on a global network of specialist researchers and consultants in order to provide thorough insight and advice on future trends and opportunities.

 

Changing fast

 

The world is constantly changing, and the change is happening in an increasing pace. The future report is made on behalf of Steria, the multinational IT services company.

 

"An invaluable tool"

 

Steria CEO François Enaud, elaborates: - The Future Report is our map of the landmarks and signposts of the future, an invaluable tool to help you and us maximise opportunities in the complex world ahead and proactively address the key transformation themes.

 

This is a useful guide for both individuals and businesses, making a range of valuable insights available on topics such as population, the environment, the economy and work.

 

Read the executive summary and the entire future report here

Business for Peace - bedrifters samfunnsansvar

Delta på vårt frokostmøte og nominér kandidater for 2014

 

Oslo Handelskammers overordnede organ, International Chamber of Commerce (ICC), har siden etableringen i 1919 benyttet navnet "The merchants of

peace".

 

Inspirert av dette har Oslo Handelskammer engasjert seg i bedrifters samfunnsansvar og bedrifters rolle som fredsskaper.  I 2007 var vi med på å etablere The Business for Peace Award som sikter mot å bli forretningsetikkens Nobel-pris!

Prisen deles ut årlig til 5-7 personer i næringslivet.  Nominasjon av kandidater skjer gjennom ICC- og FN-systemet, og personer fra hele verden er med i konkurransen om den prestisjefylte statuetten. I juryen sitter blant annet tidligere Nobelprisvinnere og representanter for FN. Kriteriene for prisen er blant annet at personen har utmerket seg på området forretningsetikk og samfunnsansvar, og bedriften må være lønnsom.

Prisen deles ut i Oslo Rådhus den 15. mai 2014, og Oslo Handelskammers medlemmer inviteres til å delta!

På frokostmøtet den 29. april presenterer vi vinnerne i 2014 og orienterer om stiftelsen Business for Peace's store visjon og målsetting. På bildet ser du vinnerne i 2013 fra Pakistan, Danmark, Brasil, Jemen og USA.

Vi har også en oppfordring til våre medlemmer og andre norske bedrifter: 
Har dere forslag til norske forretningspersoner som er verdige kandidater til prisen, så ta kontakt med  Lars-Kåre Legernes, daglig leder i Oslo Handelskammer,
lars-kare.legernes@chamber.no eller 913 46 426.


Vi er overbevist om at det drives mye godt arbeid på disse områdene i Norge, og vi ønsker å komme i kontakt med disse bedriftene for en eventuell nominasjon!

 

PÅMELDING - Business for Peace: Bedrifters samfunnsansvar

Status Report: Icelandic Economic Situation

How is Iceland really doing after the crisis struck in 2008?

 

 

The Icelandic economy has gone through drastic changes since October 2008 due to the collapse of its financial system. Some ambiguity still exists concerning the chain of events and general economic status of Iceland, mostly due to lack of external information flow.

 

The brief overview

 

This 16th edition of the Status Report gives a brief overview of these events, but its main focus is on the current economic, business and political landscape.

 

Strong growth opportunities

 

Despite substantial challenges over the past few years, the general economy is well functional and many Icelandic businesses remain strong.

 

The Icelandic economy is based on reliable foundations and has strong growth opportunities going forward. The society is dynamic and technology-driven with a young and well educated workforce. The country has the privilege of possessing abundant natural resources and its nature and culture has attracted an increasing number of tourists each year.

 

 Read the full report from Iceland Chamber of Commerce here

Not just cheese and flowers

Big potential for more trade relations, says Dutch ambassador

 

Having lived in several countries around the world, Dutch ambassador Bea ten Tusscher has now set her globetrotter feet in Oslo. She visited the Oslo Chamber of Commerce to have a little chat and to see in what areas there are possibilities for increased collaboration.

 

We wonder: How is it to live in Oslo and Norway after living at various places abroad?

 

Mrs ten Tusscher does not need much time to formulate an answer: - It was a bit like coming home, in terms of the language and the culture, she replies. She further tells us that it was relatively easy to understand the society and for others to understand her. She points out that it is the same social system that has made this quite easy. It is, however, also a new learning experience as Norway differs from the Netherlands in some areas. She is nevertheless quick to state that the two countries do have the same humor.

 

We wonder: The two countries get along very well, but are there some areas on the ambassador’s agenda to improve an already well established relationship?

 

- Trade relations, Mrs ten Tusscher starts. – There are Dutch companies requesting more information about the Scandinavian countries. The larger businesses are well off in terms of acquiring the information that they need, she explains, yet the small and medium sized companies lack that access. – And then we have the traditional cheese and flowers, she laughs.

 

In addition, she mentions architecture, energy and the Arctic as interesting areas for learning and joint efforts. – And a very interesting point is the upcoming exhibition of Munch and van Gogh in Oslo and Amsterdam, says the ambassador in quite an excited manner. This joint art exhibition will take place in 2015, and is a fine example of Norwegian and Dutch partnership.

 

Oslo’s hub of international business

 

Ambassadors often find it useful to stop by the Oslo Chamber of Commerce, as they get valuable information and contacts for their stay in Norway. As the only truly international arena and meeting point in Oslo, it is also a good place to take your business one step further. – We put you in contact with the right people and function as a door opener, says CEO Lars-Kåre Legernes.

 

Next international happening is the presentation Global Economic Outlook where Danske Bank presents the current state of both Norwegian and International Economy. This is also an arena where you can get in touch with many embassy representatives.

 

Read more about Global Economic Outlook here

 

Cutting-edge Lithuanian ICT services to Norway

Norwegian businesses invited to netwoking event 11th of December

 

Seeking to build new partnerships between Norwegian and Lithuanian ICT companies, Lithuanian ICT Association INFOBALT is holding its first official business mission to Norway, Oslo on the 11th– 12th of December, 2013.

 

New business connections

 

We kindly invite you to join the Business Forum and Networking event which is a great networking opportunity for both Norwegian and Lithuanian businesses and entrepreneurs seeking potential partners.

 

Unique and innovative solutions presented

 

You will meet leading Lithuanian ICT companies, learn about their expertise and innovative solutions they provide in professional outsourcing services of custom software and infrastructure consultancy, development and integration, operations and secure networks.

 

Date & Time: 11th of December 2013, starting at 10:00.

Place: The Embassy of the Republic of Lithuania.

Address: Dronningens gate 3, 0152 Oslo, Norway.

 

READ MORE ABOUT THE VARIOUS COMPANIES AND SPEAKERS HERE

 

The forum will be opened by Lithuanian Ambassador to the Kingdom of Norway Mr. Andrius

Namavičius.

 

R.S.V.P by December 6, to the organizer’s office, by e-mail: contact@obi-consulting.eu

 

Glade vinnere og god stemning

Se bildene fra årets julebord

 

 

Torsdag 21. november gikk årets julebord av stabelen, og omtrent 100 deltakere var samlet i Ideksbygget på Solli Plass.

 

Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, gav en interessant presentasjon av selskapet som nå har satt ny kurs med ny ledelse. - Vi må fornye oss for å overleve, fortalte Skjeldam til gjestene. Etter et inspirende foredrag gikk turen ned til kantinen hvor vi fikk servert deilig julemat med tilhørende drikke.

 

Kveldens heldige vinner ble Stein Bemer fra konsulentfirmaet Antoti. Det er ikke hver dag man vinner et tre dagers cruise med Hurtigruten, og salgssjef i Hurtigruten Cecilie Kopperud anbefalte ham å reise fra Tromsø til Trondheim.

 

Totalt var vi 22 nasjoner tilstede, og som et av våre medlemmer sa: - Alltid spennende å feire med så mange nasjonaliteter.

 

Vi håper du har anledning til å bli med på Norges mest internasjonale julebord neste år.

 

Se bildene fra årets julebord her

Stor utfordring å rekruttere kompetent arbeidskraft

Se resultatene fra den landsdekkende næringspolitiske undersøkelsen

 

Storbyundersøkelsen henvender seg til bedrifter i Oslo, Kristiansand, Stavanger Trondheim og Tromsø. I år har det kommet inn totalt 1943 svar.

 

Hovedformålet med spørreundersøkelsen er å kartlegge behovet for å styrke fremtidig konkurranseevne og  belyse viktige spørsmål i etterkant av Stortingsvalget. I tillegg ser vi nærmere på de største utfordringene bedriftene har sett i et langsiktig perspektiv.

 

LES HELE RAPPORTEN HER (åpnes i PowerPoint)

 

Av alle som har svart i e-post-undersøkelsen, svarer 62 prosent at de tror på økt omsetning i sin bedrift i 2014. Nært tilknyttet dette er kompetanse.

 

Rekruttering av kompetent arbeidskraft er sett på som den største utfordringen frem mot 2030, og det er i tillegg sett på som den viktigste faktoren for å forbedre og opprettholde egen konkurransekraft.

 

Undersøkelsen er bearbeidet av konsulentselskapet Advicia

 

 

 

 

 

 

Norway is facing a talent shortage

Will we able to include and integrate global talents in such a way that Norwegian businesses and organizations can maintain sustainable quality and competitiveness?

 

This is the background for Global Talent Week which took place in Oslo 11-13 November. Focusing on trends and experiences, the aim is to strenghten Norway's position in the "global talent hunt".

 

After realizing that we lack competent personell, the next question is: 

 

Is Norway an attractive place to live and work for today’s sought‐after global talents and professionals – and how can we improve it?

 

It started with a one day talent fair for students and workers looking for a job i Norway. The next two days were based around panel discussions, debates and speeches, all to give different insights on global mobility.

 

INN® International Network of Norway were present to tell visitors about their relocation services, network and events. Karen Elise Andersen (Oslo office) and Hanne Støylen (Ålesund office) stands next to their book New in Oslo, which has proven to very useful for newcomers in the capital.

 

CEO of Oslo Chamber of Commerce, Lars-Kåre Legernes, held a presentation about the competence report produced in collaboration with Business Association of Norwegian knowledge- and technology based enterprises, The Research Council of Norway and Norway's largest chambers of commerce.

 

This report states what previous surveys have concluded: A skilled work force is vital in order to maintain and improve a competitive advantage. It also points to concrete advice and suggestions in order to become an attractive destination for skilled workers.

 

To read more about Global Mobility Forum, check out their website: www.globalmobility.no

 

Find out more about INN® services and support: INN webpages

 

Read the full report with concrete tips on how to make Norway a more attractive place for global talent here

 

 

 

 

 

 

 

 

Rock-and-Roll & Business

(11.11.13)

Det rocker hos vårt nyeste medlem, Hard Rock Café i Oslo, som nå satser på business-segmentet.
Godt plassert på Karl Johan mellom Stortinget og Slottet, har nok de fleste Oslo-boere vært innom for å kikke, høre musikk, ta en matbit eller kjøpe en T-skjorte.

Les mer

Oslo Handelskammer første medlem i nye «OXLO Mangfoldscharter»

Mangfoldscharteret skal bidra til å gjøre næringslivet i Oslo regionen mer åpent og inkluderende.

 

23. oktober i år ble Oslo Handelskammer første medlem i Oslo Kommunes nye «OXLO Mangfoldscharter»!

På vegne av Oslo Kommune og Global Forums har vi derfor gleden av å invitere våre medlemsbedrifter til å gjøre det samme og delta i kommunens nye Mangfoldscharter. 

 

Mangfoldscharteret skal bidra til å gjøre næringslivet i Oslo regionen mer åpent og inkluderende. Mangfoldet sees som en innovasjonsakselerator og av betydelig verdi i en globalisert verden og et flerkulturelt samfunn.

 

Signering av charteret vil gi tilgang til et nettverk av bedrifter og næringsorganisasjoner, en felles samarbeidsarena for bedrifter, næringsorganisasjoner og lokale myndigheter. Deltakende virksomheter får blant annet:

 

  •  Informasjon om norskopplæring med fokus på arbeidsmigranter
  • Oversikt over jobbmesser og møter mellom arbeidsgivere og arbeidssøkere
  • Frokostmøter, seminarer og møter hvor bedrifter kan dele kunnskap om praksis, velkomsttjenester, rekruttering m.m.
  • Invitasjoner til møter med statlige og kommunale myndigheter om regler og ordninger på innvandringsfeltet

 

Deltakelse er gratis, og mangfoldscharteret vil bli fulgt opp av kommunens nye næringsselskap som dekker alle kostnader. Noe mer detaljert info finner dere ved å trykke på linken nedenfor.

 

Mangfoldscharteret lanseres på Global Mobility Forum i Oslo 13. November.

 

Det tar kun 2-3 minutter å komme seg gjennom skjemaet. Vi foreslår at dere gjør det så snart som mulig, da dette girmulighet til å være med på selve lanseringen. Siste frist er 1. november. Klikk på linken under for å begynne.

 

https://no.surveymonkey.com/s/OSLO-Mangfoldscharter

Kompetanseinnvandring - Hvordan gjør vi Norge til et foretrukket land?

Les rapporten som kartlegger behov og hindringer.



Skal vi sikre Norges velferd og økonomi fremover må vi utdanne egne yrkesutøvere "riktig", men i tillegg er vi også avhengig av tilførsel av utenlandsk kompetanse.

 

Høsten 2012 gjennomførte næringsforeningene i de største norske byene en felles bedriftssundersøkelse der det kom frem at tilgang på relevant arbeidskraft er det aller viktigste for å opprettholde og forbedre egen konkurransekraft.

 

Vi så behovet for en studie om kompetanseinnvandring med bred oppslutning, og inviterte Abelia, Forskningsrådet og Næringsforeningene i Kristiansand, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Bergen Næringsråd til å delta sammen med oss. Rapporten ble publisert i mai 2013.

 

For at bedrifter i Norge skal være konkurransedyktige bør vi være et attraktivt land for kloke hoder. Vi har alle, sentrale myndigheter, kommuner, organisasjoner, bedrifter og arbeidstagere, et stort ansvar for å sikre at de som kommer hit har lett adkomst, trives og blir lengst mulig. Et Norge uten arbeidsinnvandring ville ha stoppet.

 

LES HELE RAPPORTEN HER (PDF)

Les tidligere artikler om kompetanseinnvandring her

Kunsten å skrive kort og triggende

Meld deg på lynkurset "Skriveteknikk for digitale medier"

 

Tid: 08.30 - 11.30, tirsdag 12. november

Sted: Oslo Handelskammer, Henrik Ibsens gt. 100, Solli plass. 


Pris: 1950,- for medlemmer / 2450,- for ikke-medlemmer

 

Dette er et komprimert kurs på tre timer, ideelt for deg som er involvert i utvikling og publisering av innhold til nettsted, nyhetsbrev, kampanjer,

sosiale- og mobile medier.

 

Kurset fokuserer på det viktigste for online publisering: å skrive korte tekster som skaper umiddelbar handling! Vi tar utgangspunkt i en Twitter-melding på 140 tegn, og viser hvordan du skal fokusere, strukturere og forenkle et budskap.

 

Du lærer hvilke ord som leder leseren fra passiv til aktiv, og å lage “call-to-actions” som blir klikket på med en gang.

 

Se program og kursdetaljer her

 

Se også film på YouTube

 

Kursleder Atle Bredesen fra Aventum har studert reklame og media i USA. Han har bakgrunn fra reklamebransjen og TV 2, og har digitale medier som spesialisering. Han er fagansvarlig og kursinstruktør i Aventum, og fast foreleser i kommunikasjonsstrategi ved Campus Kristiania/Norges Kreative Fagskole.

 

De siste årene har han holdt kurs og seminarer for mer enn 200 bedrifter og organisasjoner, og er kjent som en engasjert og energisk foreleser.

 

 

Lær deg kunsten å skrive kort og triggende! Meld deg på under: 

 

 

Kurset har vært avholdt og skjema er fjernet

 

- Negativt å prioritere karrieren i Norge

Svenske Sarah Ouakim i karriere- og rekrutteringsbyrået Monster ble slått i bakken av kulturforskjellene på arbeidsmarkedet

 

– De fleste hadde en gammeldags tankegang om Norge som lillebror. Jeg ble nesten advart mot å jobbe i Oslo, noen mente det var dårlig for karrieren min, sier Sarah, som er sjef for Monster i Norge.

 

Monster er et verdensomfattende karriere- og rekrutteringsbyrå med tilstedeværelse i over 50 land. Når firmaer er på jakt etter kompetanse, kan Monster bistå med å finne den rette kandidaten, verden over. Med 81 millioner registrerte kandidater på verdensbasis, som for eksempel 125.000 i olje- og gassbransjen, har de den største databasen av alle på rekrutteringsmarkedet. I Norge, hvor Monster har gjenopptatt sine aktiviteter de siste to årene, har de bygget opp en database med 94.000 tilgjengelige kandidater.

 

– Jeg pleier å si at «det er firmaene som er våre betalende kunder, men jobbkandidatene er vår rikdom», sier Sarah.

 

Hun har utdannelse fra blant annet Harvard Business School og jobbet fem år for Monster i Stockholm, før hun flyttet til Oslo. Det tok ikke lang tid før hun oppdaget kulturforskjellene mellom det svenske og norske arbeidsmarkedet.

 

– I Norge har ikke selskaper det samme hastverket med å lykkes. I Sverige er det et stort press på å være best, mens i Norge er det ikke det samme fokuset på det, sier hun, og fortsetter:- Resultatoppfølgingen er heller ikke like nøye i Norge som i Sverige. Har du vært på jobben og gjort ditt beste, holder det selv om du ikke lykkes.

 

– Du mener at det svenske arbeidsmarkedet stiller større krav til de ansatte?

 

– Ja, det er min erfaring. I tillegg er det nesten negativt å prioritere karrieren i Norge, jobben er noe du har ved siden av privatliv og familieliv. Hvis jeg sitter på kontoret og jobber klokken sju på kvelden, kan noen komme og si at jeg må lære å si «nei». Men jeg skryter gjerne av å være karrierekvinne, jeg klarer å ha et privatliv og familieliv likevel.

 

– Har du klart å ta med deg arbeidskulturen fra Sverige til Monster i Norge?

 

– Vi er godt på vei. Vi har bygget opp et nytt team, med internasjonal erfaring og kunnskap om ulike stillinger. Vi rekrutterer internasjonalt og stiller høye krav til våre ansatte.

 

– Hva er det viktigste du har lært etter to år på det norske arbeidsmarkedet?

 

– Jeg lærer nye ting hver dag. Jeg har lært viktigheten av nettverk. For å lykkes som arbeidstaker i Norge, er det viktig å ha et godt nettverk. Så har jeg lært verdien av å dyrke din personlige merkevare. Hver og én har sitt personlige «brand» som du må markedsføre og selge, det innser jeg mer og mer.

 

– Aldri angret på at du flyttet fra Stockholm til Oslo?

 

Hun ler kort, så sier hun: «Absolut inte!»

 

Fakta om Monster

 

* Ledende aktør innen kandidatrekruttering verden over

* Finner den rette kandidaten til bedriftenes kompetansebehov

* Har over 80 millioner registrerte kandidater på verdensbasis

 

Les flere artikler i siste nummer av medlemsbladet Mercur her

Besøk Monster sine nettsider her

 

- New directions, small steps

First House Consulting Company presented what we can expect from the new Norwegian government

 

Morten Andreas Meyer starts off early by making one thing clear: - If you want to do changes in politics, you need more than one period. The new government has just started out, however there are certain things to expect:

 

Three main areas

 

In general, we will see much more favour towards private initiatives. There are three main areas where this will happen: Healthcare, infrastructure and agriculture. - It will be largely up to companies themselves to prioritze. This decision making will be moved to a greater extent from the government to each business, continues Mr. Meyer.

 

He makes sure that these are obvious areas where we can expect alterations, but stresses that these are step-by-step adjustments. We can also expect to see a shift from local thinking to shared solutions with e.g. shared service centers in terms of local affairs. - This is a large opportunity for national software providers that can deliver a standard solution, Mr. Meyer points out.

 

 

From "No" to "Yes"

 

First House colleague Tor Mikkel Wara discusses the importance of a much more trade oriented government. He mentions Norway's relationship to China and Børge Brende being the new Minister of Foreign Affairs as an example. He also mentions an opening for more free trade: - We are moving from a "no" government to a government that wants to say "yes", he states.

 

We thank First House for their presentation and hope to see you at a future event at the Oslo Chamber of Commerce.

 

Check out our event calendar on the front page!

 

 

 

Global Mobility Forum - gå ikke glipp av konferansen!

(17.10.13)

For 3. år på rad arrangeres Global Mobility Forum. Konferansen holdes 12. og 13. november i Ingeniørenes Hus. Oslo Handelskammer og INN International Network of Norway er partner i årets konferanse.

Les mer

Oslo Handelskammer deltar på årets TV-aksjon

Ledere samlet på Bislett stadion til "næringslivsstafett"

 

 

Årets TV-aksjon går til Nasjonalforeningen for folkehelsen og deres arbeid med demens. Oslo Handelskammer ønsker å bidra, og vår salgsleder Vibeke Egelund deltar på ringestafett tre dager før selve aksjonen går av stabelen på søndag.

 

Over 5000 bedrifter ga bidrag til TV-aksjonen i fjor, og målet er å få enda flere til å gi i 2013.


Utfordrer hverandre

 

Samlet på Bislett stadion kommer man i riktig konkurranseånd ved å kjempe om å melde på flest mulige i sitt kontaktnett. Næringslivsansvarlig for TV-aksjonen, Marius Lystad, forklarer nærmere: - De siste årene er det blitt arrangert ringedugnader for å samle og engasjere næringslivet. Opplegget går ut på at en gruppe næringlivsledere fra hver kommune samles i et par timer én dag i forkant av TV-aksjonssøndagen, og ringer rundt til sitt nettverk for å oppfordre disse til å bidra til TV-aksjonen. På denne måten utfordrer næringslivslederne hverandre i en vennskapelig konkurranse.

 

Samfunnsansvar for bedriftene i fokus


Med et godt kontaktnettverk er sjansene store for at man lykkes i å få flere til å gi, og Oslo Handelskammer oppfordrer også sine medlemmer og samarbeidspartnere til å bli med på den store dugnaden. Dette er en unik mulighet for bedriftene til å ta samfunnsavsvar og gi litt tilbake til samfunnet.

 

Her kan næringlivet gi sitt bidrag

Les mer om årets TV-aksjon på www.blimed.no

 

 


NABA welcomes you to the Norwegian-African Business Summit 2013

Hands-on advice on how to succeed on the African continent

 

 

 

 

NABA welcomes you to the Norwegian-African Business Summit 2013 – Friday November 1st at the RadissonBLU Scandinavia Hotel in Oslo:


‘Breaking down Barriers: How to Succeed on the African Continent’


Africa is in rapid growth and an increasing number of Norwegian companies and investors are discovering the opportunities present in African countries. This year’s Summit seeks to dismantle typical barriers to investing and doing business in Africa – giving participants hands-on advice on how to succeed on the African continent.  


Highlights include:


• Nigeria’s award-winning Central Bank Governor Mr. Sanusi Lamido Sanusi (among TIME’s 100 most influential people in the world 2011)
• BBC top reporter Zeinab Badawi interviewing business magnate Mr. Aliko Dangote, CEO/President of the Dangote Group
Ms. Phuti Mahanyele, CEO of the South African investment holding company Shanduka Group
• Speed dating with 20+ African embassies/Ambassadors and experts on political risk, security, due diligence, corruption, and Norwegian financial support schemes
 
For more information and a full list of speakers, follow this link


The conference attracts all the major actors within the Norwegian-African business community, making it the Norwegian-African networking arena.

 


Topics include:


• Partnerships - Identifying and developing productive partnerships in an African context
• Linking Capital to African Opportunities – Understanding the African investment landscape
• Navigating New Waters – Deciphering political risk, security, corruption, due diligence, and local content
• Overcoming the People Barrier – Identifying and developing human resources

Join us for this year’s most important Norwegian-African business event by signing up here

For more information see NABA’s website: www.nabasummit.no or email: summit@norwegianafrican.no


We look forward to seeing you on November 1st!

- One of the world's top locations

Malaysia has much to offer Norwegian companies for lucrative business opportunities.

 

 

Written by Benedict Lopez

Director, Malaysian Investment Development Authority

 

If Norwegian companies were to focus their radar screens on Asia, one country would definitely be spotted: Malaysia. Situated in the heart of South East Asia, this country of 28 million has aplenty business opportunities to offer Norwegian investors. The country’s credentials as an offshore location for business opportunities speak for itself by the presence of a variety of thriving foreign business enterprises.

 

Hot spot in Asia

 

Malaysia today is one of the world's top locations for offshore manufacturing and service-based operations. Many of the existing foreign companies have also continued to exemplify their confidence in the country through their manifold expansions and diversifications over the years, particularly in high technology projects.

 

Norwegian success stories

 

One only has to speak to successful Norwegian companies like Telenor, Aker Solutions and Jotun to learn more about Malaysia and its potentials vis-à-vis the ASEAN and Asia Pacific Regions. Currently, there are about 50 Norwegian companies in Malaysia, in sectors like telecommunications, oil and gas, shipping and information and communications technology.

 

Malaysia is an easy place to do business, and attestation to this fact was in the World Bank Report 2013, where the country was ranked as the 12th most business friendly country, globally, and first in terms of ease of getting credit.

 

Several advantages

 

Malaysia’s current focus, which is on high-technology, high-value added, knowledge-based and skills-intensive manufacturing and service-related operations, should entice to Norwegian companies which has strengths in many areas the country is promoting. Malaysia liberalized the manufacturing sector in 2003, allowing foreign equity ownership of 100 per cent, and over the past five years Malaysia has also liberalized 44 sub-sectors in the services sector by allowing complete equity ownership.

 

For further information on the manufacturing and services sector, Norwegian companies can log on to www.mida.gov.my.

 

Alternatively, you can contact the Malaysian Investment Development Authority’s (MIDA) office in Stockholm:

 

 

Benedict Lopez


Director, Malaysian Investment Development Authority (MIDA)

Embassy of Malaysia

Karlavågen 37

Box 26053

SE- 100 41 Stockholm

Sweden

 

Email: mida@malemb.se

Tel: + 46 8 791 79 42

 

 

Successful Thai cooking course for members

A blend of flavours and attendees at the Oslo Chamber of Commerce

 

 

The Royal Thai Embassy in Oslo invited to an exclusive cooking class Friday 27th of September. Approximately 30 attendants were welcomed by H.E. Ambassador Theerakun Niyom and his collegues before the mouthwatering cooking sessions started.

 

Live demonstrations

 

A useful presentation of the ingredients and how to put them all skillfully together was hugely popular amongst the attendees, photographing, recording it and asking questions as the Chef of the Thai residence went along. Slowly, the cantina was filled with scents of lemongrass and other spices, which made us all a bit more eager to prepare the dishes.

 

Team up!

 

Divided into groups of six, we started making "Chicken Green Curry", before continuing with the soup "Tom Yum Kung" after the second cooking demonstration. Team work and dividing the tasks between us added another positive flair to the cooking experience, and new connections were made over the simmering pots and pans. The readily prepared food from each group was labeled so that everyone could taste their results.

 

Dinner together

 

We sat down together and enjoyed the food with a glass of wine - some finding the dishes rather spicy, yet delicious. Thai food skillfully balances the basic flavours salty, sour, sweet, pungent and bitter which together satisfies almost any taste in food.

 

We thank the Royal Thai Embassy for a lovely evening and hope to invite members to a similar event in the future!

 

Follow us on Facebook for more pictures from the event

 

See more pictures on Flickr

Slik lykkes du med digitale medier

(16.08.13)

Bli med på et lynkurs som garantert lønner seg

Les mer

Dansk eksportfremstøt mot det norske markedet

Holstebro kommune har inngått avtale med Oslo Handelskammer

 

 

"Hosltebro goes global" er navnet på utenlandssatsningen igangsatt av den danske kommunen. Det hele startet med en analyse av stedets næringsliv i 2011 som konkluderte med høyt internasjonaliseringspotensiale blant deres eksportbedrifter. Vekstinitiativet skal i all hovedsak hjelpe flere lokale virksomheter i gang med eksport og tilgang på et større marked utenfor sine egne landegrenser.

 

Medlemmer av Oslo Handelskammer


24. september besøkte kommunen Oslo Handelskammer, blant annet representert ved Holstebros borgmester H.C. Østerby. Avtalen er nå undertegnet, og det nye medlemmet vil kunne dra fordelene av våre lokaler sentralt i Oslo. Disse vil disponeres under norgesoppholdene slik at dialogen med norske bedrifter optimaliseres.

 

Eksportfremstøt

 

Lokale virksomheter i Holstebro ser lyst på fremtiden med eksport til utlandet. Dette kom frem under en analyse som ble foretatt av Holstebro kommune høsten 2011.

 

Under besøket 24. september var 14 lokale virksomheter med på turen over fra Danmark for å gjøre et skikkelig eksportfremstøt. To av disse foretakene har på forhånd inngått et partnerskap med ett bryggeri og to meierier i Norge.

 

 

 

Mye å hente på å inngå partnerskap i Norge


- Vi vil antakeligvis fortsette å  ha den største delen av omsetningen vår i Danmark, men vi kommer til å stå sterkere med større eksport, sier Anders Ravnholt Risum fra en av de lokale bedriftene kalt Ar Teknik . - Vi vil gjerne vokse, fordi det gir oss mer stabil og rolig drift, avslutter han.

 

Les mer på Holstebro kommunes nettside

Bilder: Holstebro kommune

 

 

 


Why invest in Peru?

Peruvian trade delegation in Oslo September 23rd

 

 

The Ministry of Foreign Trade and Tourism (MINCETUR), in collaboration with PromPerú (Commission for the Promotion of Peru for export and tourism), and support of the Ministry of Foreign Affairs of Peru (MRE), have conducted a Mission Prospecting to Norway on September 23rd.

 

The main objective of the mission is to strengthen the image of Peru through a presentation, showing Peru as a potential trading partner and attractive destination for investments.

 

There are mainly four main reasons to invest in Peru:

 

1.International acknowledged macroeconomic soundness

2.Friendly investment environment

3.Open trade and market access policy

4.Attractive sectors to invest in

 

The program, that continues in other Nordic countries over the next days,  includes an institutional agenda at the highest level, bilateral business meetings between Peruvian companies and Nordic companies and finally an networking event to raise awareness of our country and its multiple attributes.

 

The delegation is led by the Vice Minister of Foreign Trade Carlos Posada and with the participation of representatives of public and private sector, also including representatives from Proinversion (Agency for the Promotion of Private Investment), union presidents and Peruvian companies interested in presenting and introducing their products to these markets.

 

Interested in doing business with Peru? Contact the Oslo Chamber of Commerce!

 

See the Powerpoint presentation here

 

Celebrating Costa Rica and Guatemala

Between 150 and 200 persons took part in the Independence Day gathering

 

Colourful national costumes and business suites filled our cantina Tuesday 17 September.

 

Both Costa Rica and Guatemala celebrated their Indepence Day from Spain on September 15, and the two countries decided to join forces and mark the event together on the 17th.

 

Full house


Emmanuel Herrera from the Embassy of Guatemala confirms that the event was hugely popular with between 150 and 200 attendees.

 

It was however not only Costa Ricans and Guatemalans present. Other nationalities and organizations took part in the celebrations of the two Central American countries.

 

 

 

Multinational gathering

 

Pictures needed to be taken on a day like this. On the photograph above: Costa Rica's ambassador H.E. Mr. Manuel Antonio Barrantes Rodriguez receiving a warm hug from Chilean ambassador H.E. Mr. Juan Anibal Barria, and the Costa Rican Ambassador's wife to the left, Mrs. Kattia Brenes Herrera.

 

On the picture to the left: Ambassador of Guatemala H.E. Mrs. Marta Aulalia Estrada Xicara De Leiva with her husband Mr. Arnoldo Leiva Sum and their daughter.

 

Photo credits: Emmanuel Herrera, Embassy of Guatemala

- International economy is picking up

Chief Economist Frank Jullum in Danske Bank points to positive figures

 

 

There hasn’t been much positive talk around the current economic climate the last months. Both the United States and China have been financial “worry

zones”, along with several countries in the EU. What Chief Economist Frank Jullum presents now, however, is far more optimistic.

 

Apparently improving globally

 

We start by viewing the international financial climate. Danske Bank has detected general signs of stabilization in Europe, in addition to improving data from China, which is a huge relief to the market.

 

USA has also positive figures, with a rise in consumption in despite of higher taxation. Mr. Jullum is quick to point out that the expected reaction would be quite the opposite with less spending.

 

 

 

 

Mixed picture in Norway

 

The situation in Norway is different. – We are currently abating, says Mr. Jullum, reassuring that the downside risks look limited from where he stands. He goes on explaining that he doesn’t think the high wages and thus losing contracts is the main reason for Norwegian figures to weaken. - It is always more complex than that. A good sign is that the inflation is improving, due to a weaker NOK currency. This means we are more competitive abroad, says the Chief Economist.

 

Regular economic update

 

Global Economic Outlook takes place in collaboration with Danske Bank every three months, next time in December. Or, as Mr. Jullum puts it in a joking manner; - If what I presented turns out to be correct, I’ll be back!

 

Into the wild with INN®

Sporty expats on our latest INN® member event

 

Linderud trekking

 

INN members were invited to a walk in the forest with the Norwegian Trekking Association (DNT) last Saturday, and luckily the weather was on our side. Alexander Bürger guided us through the woods of Linderudkollen, 15 of us in total.

 

Some were new to trekking, while others had already some experience in the field. None of us had however been in this particular part of Oslo before, so we set out on a small adventure.

 

 

Autumn in the air

 

We could sense a hint of crisp air compared to the past summer months, and our photographer Tomasz Kapella came across mushrooms along the path. After the walk, we sat down at Linderudkollen Café and enjoyed waffels, cinnamon buns and a cup of hot chocolate.

 

We also learned more about the area and the Linderud ski jump from the personnel, who happily gave us a ten minute talk. The Norwegian chocolate Kvikklunsj was another highlight during the trip, giving a bit of extra energy for those steep parts of the route!

 

We thank our members and DNT for a lovely walk in the forest, and hope to see you at our next event.

 

Follow us on Facebook to see more photos from the trip!

 

Photo credits: Tomasz Kapella

 

 

 

Årets største norsk-svenske nettverkskonferanse

 

PROGRAM

 

Vi starter den 7. november  


13.00: Åpning med velkomsttale og spilleregler for nettverkstreffet


13.10:  Velsmakende buffetlunsj med bordplassering. Vi bytter bordpartner tre ganger for maksimale nettverksmuligheter.

 

14.30:  «Telenor – erfaringer som «norsk» teleoperatør i det svenske markedet» ved Morten Karlsen Sørby, Head of Strategy, Telenor.

 

15.30:  Nettverksbygging – og du får gode tips av den sertifiserte nettverksbyggeren Ivar Gaute Strøm om hvordan du skaffer kontakter på en effektiv og morsom måte.Ta med din roll-up!

 

16.30:  «Hvorfor finns det svensk kaffe på hotellet?», ved Lars Appelqvist, CEO Löfbergs

 

17.15:  Tid for mer nettverksbygging

 

17.45:  «Norsk matkultur» - Mesterkokk Arne Jermstad prater om norske mattradisjoner.

 

18.30:  Gourmet-sjømatbuffet serveres med tema «Fish & Champagne»

 

20.00-23.00:  Vi lar oss underholde av Ski Storband og kanskje tar vi en dans…

 

… og vi fortsetter den 8. november

 

08.15: «Frulle på Rull goes to Norway» - svensk møtekonsept i regi av Handelskammaren Värmland, med spennende foredragsholdere, paneldebatter og diskusjoner mellom scene og publikum - blant annet om forskjeller og likheter mellom svensk og norsk forretningskultur, basert på ulike erfaringer. Det blir flere pauser for nettverksbygging underveis.

 

12.00:  Avskjedslunsj med tema “Grab n’go”

 

 

PRISER:

 

7. november:  
Buffetlunsj med seminar og matchmaking kr 850,- for medlemmer
kr 950,- for ikke-medl.
Tillegg for gourmetmiddag + underholdning kr 650,- for medlemmer
kr 750,- for ikke-medl.

 

8. november:  
Seminar "Frulle på Rull" med diskusjoner og
foredrag à la Skavlan, inkl. lunsj
kr 700,- for medlemmer
kr 750,- for ikke-medl.


Totalt for 2 dager:  
Full pakke begge dager kr 2200,- for medlemmer
kr 2450,- for ikke-medl.

 

TILBAKE TIL ARRANGEMENT

 

 

PÅMELDING: Møt Sverige!

PRISER

 

7. november:  
Buffetlunsj med seminar og matchmaking

 

kr 850,- for medlemmer

kr 950,- for ikke-medl.

 

Tillegg for gourmetmiddag + underholdning

 

kr 650,- for medlemmer

kr 750,- for ikke-medl.

 

8. november:  
Seminar "Frulle på Rull" med diskusjoner og
foredrag à la Skavlan, inkl. lunsj

 

kr 700,- for medlemmer

kr 750,- for ikke-medl.


Totalt for 2 dager:  
Full pakke begge dager

kr 2200,- for medlemmer


kr 2450,- for ikke-medl.

 

 

TILBAKE TIL ARRANGEMENT

 

 

PÅMELDING: Møt Sverige!



Vinn Oslo kommunes etablererpris på 100.000 kroner

Virksomheter innen alle bransjer oppfordres til å delta

 

 

Kandidater til Etablererprisen på 100.000,- kroner søkes!

Oslo kommune ved Næringsetaten deler igjen ut Oslo kommunes etablererpris. Prisen er på 100.000,- kroner og tildeles en person eller personer som har etablert en ny og lønnsom virksomhet i Oslo. Virksomheter innen alle bransjer kan delta, men må ikke være eldre enn fem år (etablert i 2008 eller senere).

 

Kjente vinnere i rekken


Mange tidligere vinnere har vokst og blitt godt kjente blant det norske folk. Som eksempel kan datingsiden www.sukker.no nevnes, samt spørreundersøkelses-firmaet Questback. Begge disse firmaene er i dag suksessvirksomheter innenfor sine felt. Tidligere har også en av våre medlemmer, Handysize, vunnet prisen. De selger reiseeffekter og tilbehør med et vareutvalg som nå er på mer enn 2000 ulike produkter.

 

Hvem vinner i 2013?

 

I fjor vant Inge Halvorsen i konsulentbedriften Epinova, og året før vant Thomas Houge, Line Gaarud Houge og Nanna Gaarud (bildet) for klesmerket ChillNorway. I 2013 er det kanskje duket for din bedrift, eller noen du synes fortjener å vinne.

 

Meld deg på før fristen 1. oktober

Er du en kandidat, eller kjenner du noen som burde være nominert, så send inn ditt forslag på www.etablererprisen.no. Her kan du også lese mer om tidligere vinnere.

 

Lykke til!

Delta på effektiv "speed dating" med investormiljøer

Matchmaking med vekstkapital i fokus på Oslo Innovation Week

 

 

Søker din bedrift vekstkapital? Vil du vite hvordan de som sitter på pengene prioriterer, og hvordan du får til et samarbeid med dem?

 

«Speed dating» med investormiljøer

 

Den 16. oktober presenterer investormiljøene seg hos oss under Oslo Innovation Week. Deretter er det duket for matchmaking slik at din bedrift blir koblet opp mot de mest fordelaktige aktørene.

 

Du vil lære:

 

• Hvordan arbeider investormiljøene når de deltar som partnere og utvikler vekstbedrifter?

• Hva er fokusområder for investormiljøene?

• Hva kan de tilby?

 

Tid og sted: 15.00-18.00, Oslo Handelskammer

                     (Henrik Ibsens gt. 100, 0230 Oslo) 

 

Etter kl. 17 åpner vi for nettverksbygging frem til kl. 20. Det serveres fingermat og vin/mineralvann.

 

Korte innlegg blir presentert av:

 

• Nordic Investment & Development, partner Håkan Martin Nordqvist

• BW Ventures, Bergessen Venturefond Frands Preben Frandsen www.investigategroup.com

• Tellef Thorleifsson, www.northzone.com

• Rune Sævik www.investinor.no

• Johan Gjesdahl, www.springfondet.no

• Jens Petter Falck, www.incitia.com

• Fredrik Cassel, www.creandum.com

 

Nærmere informasjon: Martin Håkan Nordqvist, norwegianig@gmail.com

 

Pris: 150,- for medlemmer, 250,- for ikke-medlemmer

 

Deltakeravgiften betales enten med kort eller kontant ved registrering.



Påmelding - Matchmaking investorer og bedrifter med vekstkapital-behov

 

Trond Giske vil sende sine ansatte til din bedrift

Nærings-og handelsdepartementet arrangerer bedriftsbesøk for fjerde år på rad

 

Den 29. oktober tar departementet sikte på å sende alle sine 200 arbeidere ut på bedriftsbesøk over hele landet. Målet er å styrke kontakten mellom departementet, bedrifter og befolkningen for øvrig.

 

"NHD ut i landet"

 

I år er prosjektets tema omstilling, og bedrifter som har måttet tenke nytt oppfordres til å invitere departementets ansatte på besøk.

 

–Vi vil gjerne høre mer om hvilke erfaringer disse bedriftene har gjort seg. De får sjansen til å gi innspill til regjeringens næringspolitikk. Samtidig får vi mulighet til å gi dem et innblikk i hvordan departementet jobber, sier nærings- og handelsminister Trond Giske på deres egne nettsider.

 

Omstilling i høysetet

 

Evne til omstilling og fleksibilitet er helt avgjørende for norsk næringsliv i årene som kommer.

 

–Vi kan ikke leve av å være verdens rikeste land. Et sterkt og konkurransedyktig næringsliv må vi gjenskapes hele tiden. Det betyr at vi må være omstillingsdyktige og se de mulighetene som ligger foran oss, avslutter Giske.

 

Invitasjon sendes til postmottak@nhd.dep.no innen 1. september 2013. Invitasjonene vil bli vurdert ut ifra geografisk spredning og type bedrift. Det må påregnes noe behandlingstid.

 

Les mer på departementets egne sider

 

 

 

 

Record number of Brazilian students to Norway

"Science without Borders" scholarship attracts young talent

 

 

They are 25 in total, and listen eagerly as Oslo Chamber of Commerce employee Kristine Harket explains Norwegian society and practicalities. They all have in common a scholarship sponsored by the Brazilian government, and “Science without Borders” brought them here in a record number.

 

One year will be spent in Scandinavia whilst studying at the University of Oslo, far away from South America and their friends and families. What brings them here, when they were free to choose among other countries?

 

Going North

 

Marina Lopes (21), André F. Castro (23) and Lucas Seiki (23) all had different reasons to choose Norway. Marina studies geophysics and was mainly wanting to come here do to the petroleum sector. The boys nod when mentioning the oil, and relates it to Brazils own recent oil discovery. Lucas knew a Norwegian exchange student in his home country, which made him curious and now ready to pursuit his studies in medicine in Oslo. The country’s reputation in certain sectors is also mentioned by André, who largely applied because of the high level of technology in relation to his education in computer science.

 

Nature on top

 

There are several things these students would like to do while they are here, and especially the Stavanger region attracts. Preikestolen, the famous cliff above Lysefjorden, and the stone placed in between rocks high above sea level called Kjeragbolten are “must sees”.

 

An international flair to it

 

The three students find the University of Oslo rather impressive. – They are organized and good to inform. You get the help that you need, says André. Lucas agrees: - In Brazil you have to do everything yourself. Marina, on her side, was mostly fond of the international atmosphere at the campus.

 

Transferable knowledge

 

When asked whether they would consider working abroad after graduating, all three agreed. – At least for a period of time, says the female scholarship winner. Lucas continues by stating that he wants to bring competency and know-how to his home country. – I think this is the “new Brazilian”, we go and get what we want in another country and bring it back to Brazil. It plays a big role in country development. André agrees. This is part of what Science without Borders is about: To share and to learn from each other.

 

We welcome the Brazilian students to Oslo!

 

Gjør politikerne nok for å sikre norsk næringslivs fremtid?

Oslo-ordfører Fabian Stang åpnet næringslivets valgkampstart med fullsatt sal og engasjerte folkevalgte.

 

 

Det var bred enighet om at Norge trenger høykompetent utenlandsk arbeidskraft da politikere og næringsliv møttes på ærverdige Gamle Logen den 13. August.

 

Komeptanseinnvandring på dagsordenen

 

Administrerende direktør i Oslo Handelskammer, Lars-Kåre Legernes, la frem forlag til konkrete tiltak da han holdt sin tale om kompetanseinnvandring. Formålet var å løfte frem hva som kan gjøres på nasjonal- og lokalpolitisk nivå for å gjøre Oslo og Norge enda mer attraktivt for høyutdannet arbeidskraft. Bakgrunnen er rapporten Oslo Handelskammers har utarbeidet sammen med Abelia, Forskningsrådet og næringsforeningene i de største norske byene.

 

Se til Danmark

 

Viktige punkter fra talerstolen var først og fremst at Norge må være konkurransedyktig i kampen om de kloke hodene. Videre ble det pekt på ønsker om SUA-kontorer (Servicesentre for utenlandske arbeidere) i flere byer, differensierte køer og tilpassede oppholdsregler knyttet til prosjektarbeid og midlertidige arbeidsavtaler.

 

I tillegg til å se på hva som må endres for å få på plass et effektivt system, ble det vist til hvordan Danmark (som eneste land i Norden) praktiserer en helhetlig kompetanseinnvandsringspolitikk.

 

Spørretime

 

I etterkant av møtet var det politikernes tur til å gripe mikrofonen. Ine Marie Eriksen fra Høyre mente det burde bli en egen «fast track» for forskere inn til Norge, og påpekte samtidig at internasjonale skoler er viktige for å tiltrekke familier som vil bli i Norge over tid.

 

Nestleder i Venstre, Ola Elvestuen, var enig i at man bør løfte blikket til Danmark. Han gikk inn for at bedriftene i større grad selv kan definere den kompetansen de trenger, og at det generelt sett burde bli enklere å få visum.

 

Norge må tiltrekke seg flere

 

Marianne Aasen i Arbeiderpartiet mente det kunne være noen etiske utfordringer opp mot den danske modellen, uten å gå nærmere inn på hva disse måtte innebære. Ap er også for å åpne SUA-kontorer i flere byer, og Aasen argumenterte at en forutsetning for dette er å ansette flere i NOKUT (Nasjonalt Organ for Kvalitet i Utdanningen).

 

Fremskrittspartiets Hans Andreas Limi var klar på at vi trenger utenlandsk arbeidskraft: - Vi investerer altfor lite innen forskning og utdanning. Høyres Kristin Andreassen bygget videre på detteved å ønske seg en «kunnskapsnasjon». – Vi burde åpne for å gjøre våre forskningsmiljøer så attraktive at de vil komme hit, avsluttet hun.

 

Det viste seg å være en effektiv møteplass for næringsliv og politikere i forkant av høstens stortingsvalg, og vi håper de folkevalgte tar kompetanseinnvandring på alvor i tiden fremover. Et Norge uten høykompetent arbeidsinnvandring vil stoppe opp.

 

Verdensbanken inviterer norske bedrifter

Store muligheter i nye markeder, blant annet innen fornybar energi

 

 

Verdensbanken ønsker utvidet samarbeid med norske bedrifter for å styrke handel og investeringer i utviklingsland. I november arrangerer de sitt

Private Outreach Program hvor norske private foretak får en unik mulighet til å bli bedre kjent med og investere i nye markeder.

 

1.Fornybar energi

 

Fra 4.-6. november fokuseres det på energi; «Intergrating Sustainable Energy in Global Development». Her vil internasjonale finansielle institusjoner legge spesielt til rette for interessenter innen privat sektor. Konsulentvirksomheter, utstyrsprodusenter og leverandører, samt sponsorer av prosjekter oppfordres til å ta del. Konferansen vil finne sted i Washington D.C., USA.

 

Les mer her: November 4-6, 2013 - Annual Energy Sector Mission

 

2.Tanzania og Kenya

 

Den 6. til 13. november inviteres det til en studietur til Kenya og Tanzania, hvor målet er å lære mer om hvordan prosjektene til de multilaterale utviklingsbankene blir implementert i «felten» og hvordan private foretak kan benytte seg av forretningsmulighetene som dukker opp i kjølvannet av dette.

Les mer her: November 6-13, 2013 - PSLO Mission to Kenya & Tanzania

 

Interessert?

 

Oslo Handelskammer er Verdensbankens «utstrakte arm» i Norge, og Astri Platou er vår Private Sector Liaison du kan ta kontakt med dersom dette er interessant for deg og din bedrift.

 

For mer informasjon: astri.platou@chamber.no , tlf. 22 12 94 04

 

Forhandlinger om transatlantisk partnerskap mellom EU og USA

Nærings- og handelsdepartementet ber om innspill

 

 

En tverrdepartemental arbeidsgruppe er blitt nedsatt for å analysere virkningene av et handels- og investeringsselskap mellom EU og USA.

 

Formålet er å ta nødvendige grep for å sikre at norske interesser ivaretas best mulig. I denne forbindelse ønsker Nærings- og handelsdepartementet å høre fra aktører som mener at denne «transatlantiske markedsplassen» vil kunne påvirke deres interesser.

 

Mer om forhandlingene

 

EU og USA har antydet at partnerskapet vil omfatte markedsadgang for varer, tjenester og offentlige anskaffelser, markedsadgang og beskyttelse for investeringer, regelverkssamarbeid med vekt på åpenhet, gjensidig godkjenning og harmonisering av tekniske regler og prosedyrer, og samarbeid om utvikling av globale regler og prinsipper.

 

Dermed vil et slikt partnerskap ikke bare kunne innebære økonomiske fordeler for næringslivet, men også en dypere økonomisk og regulatorisk integrasjon mellom USA og EU, skriver Nærings- og handelsdepartementet på nettsidene sine.

 

Europakommisjonen slår fast at EU og USA står for 30 prosent av verdenshandelen og investeringene dem imellom utgjør ca. 2 800 milliarder euro. Det anslås at en slik handels- og investeringsavtale mellom EU og USA vil gi betydelig økonomisk gevinst for EU.

 

Forhandlingene mellom EU og USA forventes å være ferdige før slutten av 2014.

 

Oslo Handelskammer kan være din stemme

 

Oslo Handelskammer oppfordrer sine medlemmer til å ta kontakt dersom noe ønskes videreformidlet i forbindelse med møtet som holdes 14. august. Astri Platou deltar og kan kontaktes på astri.platou@chamber.no.

 

Innspill kan også rettes direkte til Nærings- og handelsdepartementet her, eller til e-postadressen postmottak@nhd.dep.no innen 19. august 2013.

 

Oslo Handelskammer i avisen Nationen

Les sommerpraten med Lars-Kåre Legernes

 

 

Administrerende direktør i Oslo Handelskammer, Lars-Kåre Legernes, ble intervjuet i dagsavisen Nationen torsdag 11. juli.

 

I spalten "sommerpraten" forklarer han nærmere fordelene ved ATA Carnet og hva disse midlertidige tollpassene kan brukes til. Andre temaer er høstens stortingsvalg og lesevaner i sommervarmen.

Les hele intervjuet i PDF-versjon her

 

Idium Portalserver 3.0idium webpublisering